watertalent.nlluchttalent.nlcitytalent.nlVacature plaatsen

Samsung-directeur: sluitende businesscase door bundeling spoorvervoer

16 juni 2016
Categorieën: Algemeen, Economie
Een marktgedreven initiatief, waarbij verschillende verladers hun lading bundelen om deze op een efficiënte manier en tegen lagere tarieven per spoor te vervoeren. Steeds meer ondernemingen sluiten zich aan bij de community NewWays dat vanuit Noord-Brabant verladers met elkaar matcht om combinatieritten over het Europese spoor te maken. Director Logistic Operations Robert van der Waal van Samsung is een van de initiatiefnemers van de community, die als doel heeft om spoorvervoer rendabeler te maken. Hij geeft op donderdag 23 juni een presentatie tijdens de Global Rail Freight Conference in Rotterdam.

De eerste aanzet tot het NewWays-initiatief ontstond tijdens een workshop van het project Multimodal Smart Match (de voorloper van NewWays) in 2013. Van der Waal kwam daar in contact met chemiebedrijf SABIC. Tijdens deze gesprekken kwam naar voren dat beide bedrijven dezelfde routes per vrachtwagen naar Oost-Europa aflegden. De ondernemingen kwamen op het idee om het vervoer per spoor te bundelen.

“SABIC heeft een fabriek in Bergen op Zoom en levert haar producten aan Oost-Europa. Wij hebben fabrieken in Slowakije, Hongarije en Polen van waaruit onze Europese distributiecentra in Brabant worden bevoorraad. We zijn toen op het idee gekomen om deze ritten te combineren.” Containers werden vanuit beide bedrijven nog over de weg vervoerd. Nu komen de containers vanuit Oost-Europa aan op de Rail Terminal in Tilburg.

NewWays

“We zien ieder jaar steeds een grotere schommeling tussen schaarste en overvloed, waardoor het moeilijk is om de transportvolumes goed te kunnen verwerken. Als er sprake is van overvloed, dan slipt het wegverkeer dicht. Spoorvervoer is een goed en duurzaam alternatief, maar is voor Samsung relatief duur omdat wij niet altijd voldoende volume hebben. We zijn daarom samen met andere verladers de mogelijkheden gaan onderzoeken om ladingen te bundelen.”

Vanuit die gedachte ontstond het initiatief NewWays, waarna Samsung en SABIC in september 2015 een pilot startten met het gecombineerd transport per spoor. Uit de proef bleek dat de bundeling van het vervoer een besparing van acht procent op de ritten naar Slowakije en van één procent op de ritten naar Hongarije opleverde. Inmiddels vinden er meerdere malen per week ritten van en naar Hongarije en Slowakije plaats.

“Er zijn bedrijven die gecombineerd spoorvervoer regelen. Maar het verschil met de bundeling via NewWays is dat je het verschil dan weg geeft aan een middle man. Doordat wij die middle man er tussenuit hebben gehaald konden wij tot een sluitende business case komen.” NewWays is dan ook voor en door verladers opgezet.

Warehouse-proces

“Naast de lagere transportkosten heeft het vervoer per spoor dan ook het voordeel dat we de containers wel één à twee weken op de terminal in Tilburg kunnen laten staan. Daardoor kunnen we ons ‘warehouse-proces’ aanpassen op de behoefte van de klant. Tegen een vrachtwagenchauffeur kun je moeilijk zeggen ‘dat hij maar een hotel moet zoeken’. “Een ander voordeel is dat onze payloads omhoog zijn gegaan. We kunnen over het spoor meer pallets vervoeren.”

“In ons magazijn in Tilburg werken ongeveer 250 mensen. Deze omslag van een push- naar een ‘pull-systeem’ betekent ook dat ik de werknemers anders kan inplannen. Nu komt het in grote pieken wel eens voor dat onze werknemers nachtdiensten moeten draaien. Doordat we meer flexibiliteit hebben in het losproces komt dit minder vaak voor. Ook levert deze werkwijze een enorme CO2-reductie op.”

Business case

NewWays is op dit moment volop bezig met het ontwikkelen van meer business cases. Op dit moment zijn andere clusters van bedrijven de mogelijkheden van spoordiensten naar Turkije en Spanje aan het onderzoeken. ??Ook Samsung zoekt nog samenwerkingen met andere bedrijven, bijvoorbeeld voor het spoorvervoer vanaf de fabriek in Polen maar ook uit China. “We zijn bijvoorbeeld in samenwerking met Ricoh en een andere partij aan het kijken of we een spoorverbinding naar China kunnen opzetten. Andere clusters van bedrijven binnen NewWays bestuderen weer de mogelijkheid van spoordiensten naar Turkije en Spanje.”

Tot de regionale NewWays community behoren inmiddels dertig verladers, waarvan acht tot tien bedrijven actief bezig zijn met initiatieven. NewWays wordt daarbij geholpen met onafhankelijke partijen zoals hogeschool NHTV, de ontwikkelingsmaatschappij BOM, Midpoint Brabant en REWIN. NHTV rekent op basis van data van deelnemende verladers uit wat de voordelen van gebundeld spoorvervoer zijn. “Je ziet dat rail een push nodig heeft. Door successen te delen, haken andere partijen aan.”


Bron: SpoorPro.nl